Aktuellt datum och tid: 16 jan 2019, 04:38

Låst kategori Denna tråd är låst, du kan inte redigera inlägg eller besvara den.  [ 32 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
 interaktiv databas 
Författare Meddelande

Inlägg Re: interaktiv databas
Instämmer helt med Christina.
För att dessutom få information om många växter så behövs det att många medlemmar bidrar. Det är ju bra att vi får bilder till frölistan från digitalgruppen, men..... det är ju jättemånga fröer som saknar bild. Vilket visar att växtdatabasen måste bli betydligt större med hjälp av oss alla.

08 dec 2011, 12:38
Användarvisningsbild

Håller med föregående inlägg, de flesta av "mina" fröer saknar bild, men jag har egna bilder jag gärna skulle bidra med...

08 dec 2011, 13:29
Profil WWW

Javisst skulle det vara bra ifall man kunde lägga in sina bilder själv på de frön man skickat in. Det gjorde man förr och det var väl bra eller hur?

08 dec 2011, 13:34
Profil WWW

När kommer då denna växtdatabas?När beräknas den startas upp? Har den börjat startas upp eller är den bara på pappersstadiet ännu. Vilka saker som ska ingå kan ju inte vara så svårt. Där är ju bara att gå tillbaka och se vad som var viktigt på föregående vdb här på forumet.

08 dec 2011, 14:21
Användarvisningsbild

Det borde gå "rätt så snabbt" skulle man tycka när det finns tusenvis av digitaliserade bilder tillgännligt i föreningen gjenom digitaliseringsgruppen......Nu är jag under medelmåttig när det gäller datortekning men det hadde varit kul få höra när det börjar dra igång...det är länge sedan det blev klubbat igjenom...eller är det så att det fortfarande tvekas om hur det ska läggas upp?...Vintertid är som nämt en bra tid att plira ned lite växter i listan...och jag tror vi är väldigt många som är nyfikna på denna fråga..//Jonny

10 dec 2011, 22:23
Profil WWW

Det må vel finnes en (gratis?) database som kan lisensieres i stedet for at alt skal bygges opp fra bunnen av? PlantFiles, kanskje? Den er i hvertfall brukervennlig for moderatorer.

I stedet for at alt skal måtte forhåndsgodkjennes før det legges ut burde det vel holde at bilder og artikler "verifisert" av "ekspert" merkes med et lite grønt ikon eller lignende? Hvis det er godt nok for CFH og CalFlora burde det strengt tatt være godt nok for STA...

11 dec 2011, 20:03
Användarvisningsbild

Som ny här på forumet och intresserad av en växtdatabas så har jag läst igenom kommentarerna här. Det har väckt generella frågor hos mig utifrån att jag systemutvecklat och varit systemägare. Frågan om vem som ska kunna uppdatera är relevant. Om man vill bygga en robust databas där man säkrar korrekt hantering av informationen behöver man tänka på några saker.

Liten intro till databaser...
En databas (hädanefter DB) är en avgränsad enhet kring ett ämne, exempelvis växter. Den innehåller ett antal tabeller, en tabell innehåller poster = rader, en rad innehåller fält. För att informationen ska vara så sökbar som möjligt bör man dela informationen i så små delar som möjligt så att exempelvis förnamn och efternamn i ett adressregister ligger i olika fält. Informationsmängden och behovet av struktur, relationer mm är det som ger grundbehovet av just en databas. Man strävar efter så lite duplicering av information som möjligt och har istället relationer (kopplingar) mellan fält i tabellen till andra tabeller. Komplicerat? Det lönar sig att tänka till från början och ta höjd för framtida behov. Jag har gjort om grundstrukturen i min DB 2 ggr.

Ett exempel från min databas i access... 1 DB = växter, 10-15 tabeller; family, genus, species, supspecies, mfl. Tabellen 'family' innehåller poster = rader. Varje post har information om en familj. Informationen är inskriven i fält, typ excels kolumner. Eftersom jag här bara vill ha en enda post för varje familjenamn så har jag angett att det fältet ska vara unikt. I nästa tabell - genus har jag också angett ett antal fält för den information som är allmängiltig för 'genus'. Där finns bland annat en relation till tabellen 'family'. Varför? Jo för att kunna gruppera, uppdatera på ett ställe mm. På det här sättet kan jag genom att ändra en post i 'family' få ändringen att slå på alla poster med samma information i 'genus'. Så där fortsätter strukturen. För att slippa mata in färg, blomningstid mm flera ggr har jag separata tabeller för den informationen som sedan är länkad till de tabeller där jag behöver den. Spar mycket tid att slippa skriva om, och om igen.

Den här grundstrukturen och den rena DB administrationen, har alltså ingenting med den egentliga informationen i fälten att göra. Av säkerhetsskäl BÖR strukturen skötas av en eller flera administratörer. De kan hantera behörigheter, massuppdateringar, tabellförändringar mm. Ett exempel på en möjlig massuppdatering - släkten som bryts isär och där arter flyttas.

Innehållet, växtinformationen i det här fallet, hanteras oftast bäst via program. Programmen använder ett särskilt frågespråk för att hämta information ur databasen. Funktioner man brukar vilja ha är; lägga till, uppdatera, ta bort, söka, skapa rapporter. Det är här som användarna, för STA bör det vara medlemmarna, på ett kontrollerat sätt hanterar informationen. Förutom programmen så har gränssnittet - hur vi ser sidan, hur enkelt vi hittar och förstår informationen stor betydelse.

Jag hittade en PDF - Kravspec hemsida 2011 enl. styrelsebeslut 27-28 aug 2011 som ger riktlinjer för växtdatabasadministratör. Har dock inte hittat någon utsedd administratör. Av riktlinjerna känns den rollen som en naturlig ledare av utvecklingen.

Växtdatabasadministratör
• Ansvarar för att växtdatabasen fungerar
• Ansvarar för att växtdatabasens information håller hög klass - kommentar... beror på vad man menar... ..tror inte en administratör har tid att gå igenom allt data
• Administrerar rättigheter och fördelar arbetsuppgifter i växtdatabasen
• Samlar upp och tar fram utvecklingskrav på växtdatabasen

En grupp av medlemmar med kunskaper som; systemarkitekt, gränssnitt, infrastruktur, medlemmar för kravställning och växtdatabasadministratör skulle kunna ta fram ett förslag till struktur och funktioner enligt grundkraven i STA's kravspec. En grupp är mest effektiv med 5-8 medlemmar. Resultatet av arbetet visas kontinuerligt för en referensgrupp som ger synpunkter och fungerar som beslutsorgan. Hur hanterar man medlemssynpunkter... ..kanske via kretsarna. Det blir ohållbart för en arbetsgrupp att ta in och hantera varje enskilt krav. Det första arbetet, resultatet från den mindre grupperingen, kan ses som en kravspecifikation med vilken man skulle kunna utvärdera existerande 'databaser' på nätet. Kanske finns det något där som tillräckligt väl täcker kraven.

Några frågor, ingalunda heltäckande, att fundera kring:
Ska vem som helst få ta bort poster? En arg medlem skulle i så fall kunna radera hela eller delar av databasen
Låsning av poster vid uppdatering?
Hur hantera uppdateringar, ska de vara spårbara bakåt, info kring vem som uppdaterat, versionshantering?
Hur ska förvaltning skötas i framtiden, nya krav hanteras och vägas mot varann?

Att få till en robust DB som kan utvecklas och växa kräver eftertanke, jobb och underhåll. En fråga jag funderar på vad är syftet med att ha en STA databas vs redan existerande på nätet? För mig personligen skulle en möjlighet att söka och gruppera; en familj, ett släkte med alla arter, en art med alla; ssp, varianter, hybrider eller tex växter lämpliga för woodland mm vara intressant. Dessutom skulle en egen databas kunna länkas till det digitala bildarkivet. Har någon tittat på hur andra sammanslutningar (RHS mfl) löst det här? Skulle en egen DB kunna generera intäkter genom att icke-medlemmar får sökmöjligheter mot viss kostnad. När jag pysslar med sånt här på jobbet är det A och O att förstå - vad är problemet och vad vill jag uppnå.

19 dec 2011, 21:46
Profil WWW
Användarvisningsbild

Jag håller fullständigt med dig Christina. Alla medlemmar måste kunna lägga in information i databasen. Det finns ingen garanti för att inte få in felaktiga uppgifter, vare sig de läggs in av mycket kunniga, kunniga eller inte så kunniga personer. Jag är helt övertygad att om det smyger in sig fel, så finns det alltid någon som kan rätta till det, någon som har mer information - alltså "rättning" av den information som läggs in kommer att ske automatiskt om det skulle behövas. Man måste ju också tänka på växter uppför sig olika i olika delar av landet pga klimatet och även det måste ju databasen spegla. Där har ju den som odlar växten i fråga ett stort försprång jämfört med någon som inte odlar växten men har inhämtat information från t ex böcker, internet osv.

20 dec 2011, 10:38
Profil YIM
Användarvisningsbild

Växtdatabasen är något som diskuterats i många år, på detta forum och tidigare. Det finns en specifik kravspec framtagen av webbgruppen där jag ingick. Den överlämnades till styrelsen i somras. Undrar om den inte ligger på medlemssidorna (via inloggning)? Kravspecen är en sammanvägning av alla upptänkliga krav på funktionalitet, tekniska krav och administration, bl.a. finns dataobjekt och deras relationer specificerade.

Det är en mycket relevant fråga varför man ska bygga en växtdatabas. Jag tycker att det är för att ta till vara och sprida odlares erfarenhet av växter i nordiskt klimat. Det är det centrala. Sedan får man andra funktioner som är bra för föreningen, t.ex. frölistor, hitta likasinnade odlare, förökningstips osv.

20 dec 2011, 10:40
Profil WWW

Helt rätt Ludvig. Det är de många medlemmarnas erfarenheter vi vill ha. Så länge jag minns har det diskuterats i föreningen hur vi skall ta tillvara all den kunskap som finns bland medlemmarna. Eftersom det är väldigt mycket och väldigt olika beroende på intresseinriktning mm behövs en struktur så den att den är sökbar på många sätt så man snabbt kan hitta det man söker utan att behöva bläddra igenom stora delar av databasen.

22 dec 2011, 21:41
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Låst kategori Denna tråd är låst, du kan inte redigera inlägg eller besvara den.  [ 32 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa