Aktuellt datum och tid: 23 nov 2017, 13:07

Låst kategori Denna tråd är låst, du kan inte redigera inlägg eller besvara den.  [ 48 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5
 Växtdatabasen igång 
Författare Meddelande
Användarvisningsbild

Inlägg Re: Växtdatabasen igång
Kravspecifikationen är skriven för STAs räkning för att tillgodose STAs behov. Om inte STA nämns uttryckligen så är det bara slarv/slump från min sida. Sedan är det förstås så att eftersom jag både ligger bakom kravspec och min växtdatabas så sammanfaller de rätt mycket.

Det system jag byggt är förstås mitt eget. Huvuddelen av systemet byggde jag våren 2008, och min ursprungliga kravspec skrevs 2005-2008. Men ur STAs perspektiv skulle systemet uppfylla behovet av en svensk växtdatabas.

Begränsningen är att jag inte är övertygad om att det endast ska vara STA medlemmar som använder systemet eftersom det minskar antalet potentiella användare och därmed det statistiska underlaget, samt att jag förbehåller mig rätten att ha sista ordet om systemets utformning. Samtidigt finns det ingen vits för mig att ha ett system som ingen vill använda för att det inte gör det folk vill att det ska göra. Så jag kommer att ta till mig alla önskemål om förbättringar. Kanske man kan ha flera versioner av systemet men det verkar bökigt.

Jag har heller inget emot att bygga STA specifika delar, t.ex. automatisk frölista med bilder (bara jag hinner).

Egentligen är det hela inte så komplicerat, jag har haft lite tid och energi för att jobba med systemet och därmed gjort det.

12 maj 2012, 20:12
Profil WWW

Hej Ludvig,
Sidan beter sig konstigt. Har skapat ett konto men när jag sedan går till skapa trädgård, så hänger sig programmet. Får meddelandet "Tekniskt fel!
Var vänlig stäng fönstret, och försök senare. Stäng Startsidan"
Detta inträffade på Firefox. När jag bytte till Explorer kunde jag logga in med kontot, men det hängd sig igen när jag försökte skapa trädgård. Eftersom jag kom in med en annan browser så känns det inte som att hängningen sker i själva databasen, utan hos mig någonstans (har jag fått en fel-coockie installerad?)

Är jättenyfiken på hur det här kommer att funka. Hade massor av synpunkter under designfasen och hoppas att några av dem kommer med här. Och som internet och sociala medier utvecklat sig de sista åren tror jag detta är rätt väg att gå.

13 maj 2012, 19:30
Användarvisningsbild

Jag tror att det ändå är databasen som är boven, eller linux. Får kolla på det.

13 maj 2012, 20:11
Profil WWW
Användarvisningsbild

Oj jag måste lägga in en fråga när man klickar på att radera. Lyckades nyss radera min egen trädgård. :D

13 maj 2012, 20:19
Profil WWW
Användarvisningsbild

Är det några av våra valda ombud som minnis hur databasfrågan handlades på OM? Hittills har vi väl bara läst hur STA:s funktionärer uppfattan problemet.
Jag upplever frågan hanteras med en utstuderad filibusterteknik och har så gjorts sedan förra seklet.

14 maj 2012, 10:42
Profil WWW
Användarvisningsbild

Alltid lär man sig något nytt. Jag hittade en förklaring till filibustertaktik här:
http://sv.wikipedia.7val.com/wiki/Filibuster

14 maj 2012, 11:58
Profil WWW
Användarvisningsbild

Visserligen är jag "bara" funktionär - men jag är också den som skrev motionen med förslaget att STA skulle skapa en växtdatabas och därmed extra intresserad av just denna fråga. Jag var med på senaste OM och kan intyga att det var precis så som jag skrev tidigare: Ludvigs databas diskuterades absolut inte där. Däremot STA:s databassatsning.

14 maj 2012, 21:26

STA:s forum används här som chatt för Ludvigs växtdatabas och
eftersom denna ligger utanför STA:s verksamahet anser vi att den diskussionen
får föras i något annat media.

Länk till Ludvigs växtdatabas finns på STAs länksida.
Tråden låses härmed.

Karin Svensson Nygren
ordförande och ansvarig utgivare för hemsidan

14 maj 2012, 23:58
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Låst kategori Denna tråd är låst, du kan inte redigera inlägg eller besvara den.  [ 48 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5